12-letni Jezus naucza w Świątyni

Ta piękna scena rzeźbiarska przedstawiająca 12-letniego Jezusa Chrystusa nauczającego w jerozolimskiej Świątyni jest otaczana szczególną czcią w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w São Paulo (Brazylia). Ogromne wrażenie robi wyraz twarzy przedstawionych postaci (naturalnej wielkości) oraz bogactwo ich strojów.

W centrum widzimy młodego Jezusa, za Nim zaś stoją św. Józef i Najświętsza Maryja Panna. Ich oblicza wyrażają wielką troskę z powodu wcześniejszego zniknięcia Syna, ale również ulgę po Jego odnalezieniu.

Patrząc na Jezusa odnosi się wrażenie, że On jednocześnie odpowiada na wiele pytań, którymi „bombardują” Go zgromadzeni w Świątyni mędrcy i nauczyciele. Niewątpliwie są zaskoczeni i zaintrygowani mądrością odpowiedzi Zbawiciela. Do tego dochodzi ich wzburzenie faktem, że oto prosty Młodzieniec wykazuje sprzeczności w ich toku rozumowania. A przecież to oni są nauczycielami, uczonymi w Piśmie, obdarzonymi – w ich mniemaniu – największym autorytetem!

Szczególnie wymowny jest wyraz twarzy mędrca, podpierającego ręką podbródek, którego widzimy po lewej stronie. Jego wzrok zdradza zawiść, a nawet nienawiść. Bardzo uważnie słucha słów Jezusa i na wszelkie sposoby szuka argumentów, aby wytknąć Mu błędy.

Widok tych nauczycieli przywodzi nam na myśl pytanie: Co przyczyniło się do odrzucenia przez nich nauki Mesjasza?

Na pewno był to brak pokory – cnoty praktykowanej choćby przez prostego rybaka, św. Piotra, który zapytany przez Pana Jezusa, za kogo on Go uważa, odpowiedział: Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga Żywego (Mt 16,16). Obca im była też postawa setnika, który dał piękne świadectwo swej wiary w Zbawiciela: Panie, nie jestem godzien, abyś wszedł pod dach mój, ale powiedz tylko słowo, a mój sługa odzyska zdrowie. (Mt 8,8)

Ale moglibyśmy również pytać, co by się wydarzyło, jeśliby mędrcy przyjęli naukę Chrystusa? Tylko Bóg to wie! Faktem jest, że próżność i pycha, wynikająca z ich świetnej znajomości Pisma, doprowadziły do tego, że odrzucili Zbawiciela.

Owszem, posiadali wiedzę, ale nie mieli wiary. Byli zaślepieni! Oni, którzy niemal przez całe życie interpretowali Pisma, na pewno wysnuwali wiele hipotez na temat przyjścia Mesjasza. I nagle teraz przed oczami mieli Autora i Źródło Prawa. Mieli przed sobą Prawdę i nie uznali Jej. Tak, pycha i próżność są źródłami duchowej ­ślepoty.

Według tradycji, jeden z tych mędrców już na łożu śmierci uznał boskość Jezusa Chrystusa. Niech w Niebie będzie naszym orędownikiem i przede wszystkim niech wyprosi nam wielką łaskę pokory.

Leonard Przybysz

 

Przypatrzcie się liliom na polu?
Gdy patrzymy na ten obraz, nasza uwaga natychmiast zwraca się ku centralnej postaci – ku uwielbienia godnemu Zbawicielowi, naszemu Panu Jezusowi Chrystusowi. Jego twarz jest poważna i zarazem dobrotliwa, zaś gesty szlachetne. Swe słowa kieruje do uczniów, którzy uważnie Go
Pałac Wąsowo
Oto fotografia pięknego pałacu w stylu neogotyckim. Budowla przyciąga naszą uwagę harmonią swoich linii, dobrymi proporcjami, strzelistością kształtów i elegancją wieży. Pałac położony na niewielkim wzniesieniu, w otoczeniu zieleni drzew i trawników,
Majestat Corpus Christi
Jakież wrażenie robi ta olbrzymia – trzymetrowa, bogato zdobiona, przepiękna gotycka monstrancja z XVI wieku, niesiona podczas procesji z Najświętszym Sakramentem w hiszpańskim Toledo. Do jej wykonania zużyto 183 kg srebra, 20 kg złota i setki szlachetnych kamieni. To wspaniały owoc hiszp
Teraz o Panie pozwól odejść słudze swemu...
  Kiedy nasz wzrok zostaje oczarowany i porwany przez piękno stworzenia, wówczas jesteśmy jakby wprowadzeni w stan olśnienia i podziwu. Wobec takiej perspektywy, Drogi Czytelniku, którą z dwóch przedstawionych grafik będziesz się bardziej delekt
Malownicze Genazzano
  Oto ilustracja przedstawiająca włoskie miasteczko Genazzano. Na szczycie wzgórza widać dzwonnicę i kościół. Wokół kościoła gęsto stojące domy, wiszące niejako na zboczach niewielkiej góry. Uwagę przykuwa niezwykła malowniczość miasteczka, któ
Święty gniew i sprawiedliwość Chrystusa
 Jakże sugestywny jest ten obraz duńskiego malarza z XIX wieku, Carla Blocha, na którym Chrystus wypędza kupców ze Świątyni. Szczególną uwagę zwraca tutaj stanowczość Zbawiciela, która jest jednocześnie swoistą manifestacją Jego świętego i sprawiedliwego gniewu.
Św. Jan Chryzostom - dostojeństwo i równowaga
Wizerunek przedstawiony obok, to słynna mozaika w stylu bizantyjskim, umieszczona w kaplicy palatyńskiej Pałacu Normanów w Palermo na Sycylii. Przedstawia św. Jana Chryzostoma, jednego z największych kaznodziejów Wschodu. Jego homilie były tak elokwentne i&n
 
Copyright © by STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ IM. KS. PIOTRA SKARGI
 
...