Azulejo – portugalskie piękno

Portugalia… Z punktu widzenia geograficznego niewielki kraj, ale jakże potężny dzięki swej katolickiej wierze i historii. Portugalia przez wieki słynęła z gorliwości w propagowaniu wiary katolickiej na świecie. Przeważnie w Azji i w Ameryce Południowej. Wreszcie kraj ten wybrała Matka Boża, aby – poprzez trójkę pastuszków – przekazać światu jakże istotne Orędzie Fatimskie.

 

Portugalczycy zawsze wyróżniali się swoją głęboką religijnością, która widoczna jest również w sztuce ludowej. Ma ona odbicie w sławnych ceramicznych płytkach, zwanych azulejo, których kilka przykładów tutaj przedstawiamy. Bardzo ciekawa jest ta przedstawiająca przepięknie zdobioną ramę, wewnątrz której znajduje się Matka Boża w towarzystwie aniołów, depcząca węża. Warto podkreślić, że Niepokalana Dziewica jest Patronką i Królową Portugalii oraz wszystkich narodów języka portugalskiego.

 

Płytki azulejo mają korzenie arabskie. Na przełomie XV i XVI wieku technologia ich produkcji dotarła do Portugalii. Te piękne płytki są używane do zdobienia kościołów, klasztorów, ołtarzy, pałaców, kamienic, ogrodów… Mogą przedstawiać różne sceny życia codziennego, ale także historyczne epizody oraz egzotyczną faunę i florę. W XX stuleciu nawet stacje kolejowe i metro były zdobione tymi wspaniałymi kafelkami.

 

Kiedy je podziwiamy, możemy w pewnym sensie dotknąć tego, co charakteryzuje kulturę, mentalność i zwyczaje Portugalczyków. Artystyczny zmysł tego narodu został bowiem ukształtowany, a następnie w ciągu wieków udoskonalony pod wpływem nauki Kościoła katolickiego. Ale, niestety, wielki kryzys religijny, który miał związek z pseudoreformą protestancką, stopniowo doprowadził narody – w pewnym stopniu także Portugalczyków – do osłabienia przekonania, że potrzebują one Boga, transcendencji i religii. W rzeczywistości w owym czasie przez Europę przetoczyła się fala wielkiej rewolucji, która miała zgubne skutki dla historii chrześcijaństwa, włącznie z kulturą i sztuką.

 

Człowiek jest bytem religijnym. W Średniowieczu ludzie – od władcy i najwyższych warstw aż do prostego ludu – mieli tego pełną świadomość, co z kolei miało swe odzwierciedlenie nie tylko w życiu osobistym, ale także społecznym. Dlatego nadrzędnym celem późniejszych wielkich portugalskich wypraw morskich było nie tyle odkrywanie nowych lądów, co rozpowszechnianie wiary i doktryny katolickiej na świecie i zbawienie dusz.

 

Dzisiaj przeciwnie – Prawda i Wiara katolicka są negowane. W naszym świecie szaleje rewolucyjny huragan, który grozi wymieceniem tylu zwyczajów i cudów kultury – włącznie z pięknymi płytkami azulejo, które otrzymaliśmy od naszych katolickich przodków…

 

Módlmy się, żeby Patronka i Królowa Portugalii na to nie pozwoliła!

 

Leonard Przybysz

 

 

 

Co by nam powiedział św. Charbel?
 Ostatnimi czasy coraz większą popularnością w Polsce cieszy się święty Charbel Makhlouf – libański mnich, pustelnik i cudotwórca, któremu poświęcimy niniejszy artykuł. Prezentowany tutaj wizerunek przedstawia świętego Libańczyka z przymkniętymi oczami. Moż
Styl gotycki odzwierciedlenie Nieba
Zbliża się okres letniego wypoczynku, a wraz z jego nadejściem rośnie też wyraźnie na całym świecie liczba turystów poszukujących kościołów, klasztorów i różnych zabytków odziedziczonych po chrześcijańskiej przeszłości. Nawałnica „zwiedzaczy” zalewa wpro
Życie na wsi z dwóch punktów widzenia
Jest godzina szósta wieczór. Całodzienny trud dobiegł końca. Szlachetny spokój całej atmosfery oplótł dalekość pól, zapraszając do odpoczynku i skupienia. Złoty zmierzch przeobraził naturę, tak że wszystko lśni w nieokreślonej i łagodnej zadumie o ni
Dwa wizerunki świętego Józefa
Dobiega końca okres karnawału i choć ciągle mamy w pamięci żywy obraz Bożego Narodzenia, zbliżamy się już do kolejnego błogosławionego czasu, jakim jest Wielki Post. W święto Ofiarowania Pańskiego, zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej, po raz ostatni w tym ro
Syn Marnotrawny
 Jeśli dobrze przeanalizujemy poniższą grafikę, zamieszczoną pierwotnie we francuskim Katechizmie w obrazach, dostrzeżemy, że przedstawiony na nim Syn Marnotrawny jest głęboko przygnębiony. Roztrwonił bowiem swoją część majątku, którą otrzymał od ojca, i popadł w&#
Odbicie Boskiego Piękna w stworzeniu
Trudno jest patrzeć na wiewiórkę i nie zachwycić się. Już sam jej wygląd – taka mała „zabawka” – wzbudza sympatię. Skąd pochodzi ten zachwyt? Odpowiedź daje nam doktryna katolicka, która uczy, że wszystkie stworzone rzeczy w mniejszym lub w większym stopniu odbij
Zakończenie procesji ku czci św. Anny
Tę piękną scenę z końca XIX wieku uwiecznił francuski malarz Alfred Guillou. Widzimy dobiegającą końca procesję z okazji święta św. Anny w Bretanii, na północy Francji, w portowym mieście Concarneau. Na spokojnej morskiej toni żagle mieszają się z proporcami w różo
 
Copyright © by STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ IM. KS. PIOTRA SKARGI
 
...