Szkoła może być dobra!

Dobra szkoła  Z Magdaleną Piskurewicz, koordynatorem programu „Szkoła Przyjazna Rodzinie”, rozmawia Roman Motoła.

Czy szkoła jest dzisiaj miejscem bezpiecznym dla naszych dzieci?


– Niestety nie jest, m.in. dlatego, że coraz bardziej dochodzą w niej do głosu rozmaite szkodliwe ideologie, jak chociażby gender. Coraz częściej na zajęciach szkolnych promowane są niesprzyjające rodzinie treści, na przykład podważające tradycyjne role płciowe, status małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzny czy też propagujące stosowanie antykoncepcji bądź wczesną inicjację seksualną. Ponadto, jeśli sejm uchwali forsowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej poprawki do ustawy oświatowej, rodzice będą mieli coraz mniejszy wpływ na to, co dzieje się w szkole, ponieważ resort oświaty dąży do przejęcia pełnej kontroli nad placówkami prowadzonymi przez samorządy.


Z pomocą pospieszyło rodzicom Centrum Wspierania Inicjatyw dla Życia i Rodziny…


– W ramach zainicjowanej przez nas akcji „Szkoła Przyjazna Rodzinie” zgłaszają się szkoły czy przedszkola, których dyrektorzy deklarują, że w ich placówkach nie będą propagowane żadne programy, których treści mogłyby podważać status małżeństwa kobiety i mężczyzny, kwestionować tradycyjne role społeczne bądź przeciwstawiać sobie płci kulturową i biologiczną. Szkoły zobowiązują się również do wprowadzenia projektów promujących wartości tradycyjne, rodzinne, kształtujących postawy odpowiedzialności i szacunku do drugiego człowieka. Chcemy dopomóc rodzicom i pedagogom w przygotowaniu młodych ludzi do pełnienia ról męża, żony, matki, ojca.


Ponadto staramy się docierać do autorów programów szkolnych. Pośredniczymy w porozumieniu między nimi a szkołami. Pomagamy wprowadzać w szkołach wartościowe inicjatywy. Mam tu na myśli szkolenia, warsztaty, wykłady kierowane zarówno do rodziców, uczniów, jak i do nauczycieli.


Jak wiele placówek zaangażowało się dotychczas w Państwa inicjatywę?


– Akcja trwa od marca bieżącego roku. Najpierw certyfikaty otrzymało 20 szkół z powiatu wołomińskiego, od tamtej pory liczba placówek biorących udział w tym przedsięwzięciu podwoiła się, a kolejne 30 szkół i przedszkoli czeka na wręczenie poświadczeń. Codziennie odbieramy telefony i listy z zapytaniami o naszą akcję, liczba jej uczestników ciągle wzrasta. Uczestników „Szkoły Przyjaznej Rodzinie” poprosimy o przysyłanie sprawozdań, w których znajdą się informacje o wszystkich prorodzinnych działaniach podjętych w ramach tej inicjatywy.


Dziękuję za rozmowę.


Program „Szkoła Przyjazna Rodzinie” wychodzi naprzeciw potrzebie coraz lepszej współpracy szkół z rodzicami uczniów w zakresie wychowania i przekazywania młodemu pokoleniu spójnego systemu wartości. Wychowanie oparte na fundamentach wyrosłych z europejskiego kręgu kulturowego, u którego podstaw leży odpowiedzialność, wartość rodziny, szacunek dla życia daje gwarancję przygotowania młodych ludzi do podjęcia odpowiedzialności za własną rodzinę, kraj i życie społeczne. Program ten ma na celu uczynienie ze szkoły miejsca przyjaznego rodzinie, w którym dostrzegana i respektowana jest jej wartość i rola w rozwoju osobowym człowieka. Przyznawany w ramach programu Certyfikat ma być dla rodziców znakiem, że w danej placówce wartości rodzinne są uznawane i że będą wspierani w procesie wychowawczym. Operatorem programu „Szkoła Przyjazna Rodzinie” jest Centrum Wspierania Inicjatyw dla Życia i Rodziny w Warszawie współpracujące blisko z Instytutem Ks. Piotra Skargi.
 

Jak wychowywać?
"Człowiek musi zostać wychowany, aby mógł żyć jak człowiek" (Juan Louis Lorda) Wielu rodziców staje w obliczu poważnych problemów z dzieckiem. Wtedy zaczynają się zastanawiać, gdzie popełnili błąd. Czują się rozczarowani i nie po
O wulgarności
Nikt z nas nie lubi być bez powodu poniżany, lżony i przeklinany. Także zdecydowana większość, jak wskazują badania opinii publicznej, nie lubi jak inni przy nich przeklinają i używają wulgaryzmów. Ale też jeszcze więcej (prawie wszyscy pytani mężczyźni i j
Laicyzm wrogiem wychowania
Czy rodzice powinni mieć wpływ na to, czego uczy się ich dzieci? - pyta Richard Dawkins, profesor z Oksfordu, a zarazem znany ateista. - Rodzice traktują dzieci jak swoją własność. Czyż społeczeństwo nie powinno zrobić czegoś, by na to nie pozwolić? Czyż nie jest to rodzaj przemocy
Kobieta, macierzyństwo, rodzina - nadzieja na przyszłość
Tak jak pojęcia męskości nie można oderwać od ojcostwa, tak kobiecości od macierzyństwa. Z biologicznego punktu widzenia macierzyństwo jest podstawowym zadaniem kobiety i jednocześnie logicznym uzasadnieniem takiego właśnie ukształtowania jej ciała. Ten cudowny dar… Psyc
Porady Świętego na temat wychowania dziecka
Wsłuchajmy się w słowa św. Alfonsa Marii de Liguori (1696 - 1787), Doktora Kościoła, który udzieli nam cennych porad w zakresie wychowania i obowiązków rodziców w chrześcijańskiej formacji dzieci. Pewnym jest, że złe lub dobre zachowanie dzieci spowodowane jest nie
Praca, a życie kiedy?
Ileż prawdy jest w powiedzeniu: "Życie jest najlepszą książką. Wie o tym każdy, kto to zauważy". Ale czy my dzisiaj mamy czas na życie? Czy mamy czas na to, by cieszyć się obecnością bliskich? Czy mamy czas na robienie rzeczy pięknych i przyjemnych, krzepiącyc
Współczesna muzyka a obyczaje młodzieży
Jest taka historia opowiadająca o tym, jak św. Franciszek Solano nawracał Indian w Ameryce Południowej. Pieszo przemierzył Panamę, Kolumbię, Paragwaj, Boliwię i Argentynę. W regionie Tucumán przeżył mrożącą krew w żyłach przygodę. Idąc przez gęsty las został zauważony p
 
Copyright © by STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ IM. KS. PIOTRA SKARGI
 
...