Wyższość Błogosławionej Dziewicy

Św. Bernardyn ze Sieny

Błogosławiona Dziewica w naturze swojej pod różnymi względami przewyższa wszystkich innych. Słowo Ave w potrójny sposób wskazuje na tę wyższość.

Po pierwsze: pozdrowiona jest słowem Ave, ponieważ jest wolna od owego potrójnego vae (biada), któremu podlega cały rodzaj niewieści, a mianowicie: hańby, uciążliwości i boleści. […] Nie podlegała owemu pierwszemu „biada”, gdyż poczęła bez równoczesnego skażenia, nie na skutek nasienia mężczyzny, lecz mocą mistycznego tchnienia, tak jak to Jej oznajmił anioł: Duch Święty zstąpi na Ciebie. Nie podlegała utrapieniom związanym z brzemiennością, gdyż miłość i moc Najwyższego ciężar lekkim uczyniły. Ponadto nie odczuwała bólów rodzenia, ponieważ odbyło się ono bez naruszenia ciała, jak zapowiedział anioł: Co się z Ciebie narodzi święte, będzie nazwane Synem Bożym. Dla samego tylko Księcia brama ta była zastrzeżona, który jej nie naruszył zarówno przy wchodzeniu, jak i wychodzeniu, co w sposób mistyczny przedstawia Ezechiel 44, 2-3. (…)

Po drugie: przez Ave jest również zaznaczona godność natury Dziewicy, wolnej od innego potrójnego „biada”: pożądliwości, winy i kary (…). Błogosławiona Dziewica była wolna od pierwszego „biada”, to jest od tyranii pożądliwości płynącej z grzechu pierworodnego, gdyż została poczęta bez niego. (…)

Była Ona również wolna od drugiego „biada”, czyli grzechu śmiertelnego i powszedniego. (…) Nie podlegała wreszcie owemu „biada” kary, polegającej na tym, że ciało po odłączeniu duszy, ulega rozkładowi i w proch się obraca. Podobnie jak nie dał Pan Świętemu swemu, to jest Chrystusowi, oglądać skażenia (por. Ps 16,10; Dz 2, 27), tak również nie dał Świętej swojej […], została bowiem z ciałem i duszą wzięta do Nieba.

Po trzecie: w słowie Ave jest jeszcze w inny sposób ukazana godność i wzniosłość natury Dziewicy, wolnej także od „biada”: ciała, świata i szatana. Czyli nie podlegała tym trzem rzeczom, o których mówi Jan, że wszystko co jest na świecie, to pożądliwość ciała, pożądliwość oczu i pycha żywota (1 J 2,16). Chciwość bowiem wykluczyła przez ubóstwo, nieczystość przez dziewictwo, diabła zaś, czyli pychę, przez pokorę, ponieważ te cnoty posiadała w najdoskonalszym stopniu. […]


Św. Bernardyn ze Sieny, Z kazania 52 o pozdrowieniu anielskim (fragment), w: Franciszkanie średniowieczni, Teksty o Matce Bożej, Wydawnictwo Ojców Franciszkanów, Niepokalanów 1992, s. 139-140.
 
 
 

We wszystkim wzywaj Maryję
Św. Bernard z Clairvaux O! ktokolwiek miotany burzą wśród fal tego świata nie chodzisz bezpiecznie po ziemi, nie odwracaj swych oczu od blasku Tej Gwiazdy, jeśli nie chcesz, aby burza w przepaść cię pogrążyła. Jeśli gwałtowny wiatr pokus uderzy na cię, jeśli cię t
O Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny
Prawdę o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny ogłosił jako dogmat wiary papież Pius XII 1 listopada 1950 roku, jednak była ona od dawna wyznawana w Kościele katolickim. Poniżej prezentujemy średniowieczny tekst o Wniebowzięciu, autorstwa włoskiego franciszkanina, generała zakonu, kar
Apostoł prawdziwie kochający Maryję
o. Jean-Baptiste Chautard OCist Apostoł całym sercem kochający Maryję otrzyma od niej dar wymowy, by wzruszyć serca zatwardziałych grzeszników. Wydaje się, że przez miłość dla swej Matki, Jezus zastrzegł dla Niej najtrudniejsze zdobycze w apostolstwie i udziela ich jedynie t
Kim jest Niepokalana?
160 lat temu, 8 grudnia papież bł. Pius IX ogłosił uroczyście dogmat wiary mówiący nam, że Maryja – Matka Jezusa Chrystusa, przyszła na świat zachowana od grzechu pierworodnego. Poniżej prezentujemy treść konferencji o Maryi Niepokalanej, wygłoszonej do współbraci – francisz
Tajemnica Maryi
Św. Ludwik Maria Grignion de Montfort   Nie trzeba sobie wyobrażać – a są takie błędne zapatrywania – jakoby Najświętsza Panna, będąc stworzeniem, była przeszkodą na drodze zjednoczenia ze Stwórcą. To już nie Maryja, co żyje, to Sam Chrystus, sam B
Zaufanie do Boga
"Walka duchowa" o. Wawrzyńca Scupoli jest praktycznym podręcznikiem duchowego doskonalenia się na drodze do świętości. Powstałe pod koniec XVI wieku dzieło teatyńskiego mnicha zalecane było m.in. przez św. Franciszka Salezego, który miał tę książkę zawsze przy sobie.
Krzyż - ucieczka w czasie prześladowań
14 września obchodzimy w Kościele katolickim uroczystość Podwyższenia Krzyża Świętego. Z tej okazji publikujemy piękny i jakże aktualny tekst libańskiego mnicha i mistyka, św. Charbela Makhloufa. Każdy zamek ma klucz, każde drzwi posiadają zamknięcie, które wymaga klucza, żeby
 
Copyright © by STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ IM. KS. PIOTRA SKARGI
 
...