Chrystus, jedyna nadzieja


Prezentując te zdjęcia chyba nie trzeba nikomu wyjaśniać, że chodzi o pomnik Cristo Redentor (Chrystusa Zbawiciela), który za swój cokół ma górę Corcovado, wyrastającą nad przepiękną brazylijską Zatoką Guanabara w Rio de Janeiro. Jego autorem był Paul Maximilian Landowski, Francuz polskiego pochodzenia. W 1931 roku w Rzymie papież Pius XI dokonał symbolicznego odsłonięcia pomnika.

Jedynie dusza skażona religijną obojętnością nie czuje wewnętrznego poruszenia i zachwytu w obliczu tego monumentu, wybranego w 2007 roku jednym z siedmiu cudów współczesnego świata.

Przyjmując, że doskonałości Stwórcy odbijają się w stworzeniach, poprzez które możemy i powinniśmy Go podziwiać, kochać i adorować, spróbujmy wyrazić to, co czujemy patrząc na te piękne fotografie.

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy u stóp góry, na szczycie której stoi ta imponująca postać. Dostrzegamy, że czasami chmury częściowo przesłaniają widok Zbawiciela i naszym oczom ukazują się tylko fragmenty figury – czasem głowa, czasem ramię, a niekiedy same tylko stopy. Wspaniała jest symbolika tego widoku! To zachęta dla nas do większego zaufania i nadziei na rychły powrót Zbawiciela. Słychać niemalże słowa skierowane do patrzących na Niego milionów ludzi, pogrążonych w codziennych troskach duchowych i materialnych: Nie bójcie się, Ja niedługo wrócę. I nawet kiedy chmury zasłaniają Go całkowicie, nie znaczy to, że On nas opuścił na zawsze, wręcz przeciwnie. W swoim nieskończonym miłosierdziu On nikogo nie opuszcza, sam przecież obiecał: Nie zostawię was sierotami. Często, kiedy wieczorem figurę w Rio otacza mgła, to gdy oświetlają ją potężne reflektory, postać Chrystusa przeobraża się w świetlistą plamę. Jakby chciał powiedzieć tym, którzy znajdują się w czarnym tunelu duchowych przeciwności: Ja jestem twoim Światłem. Światłem, które cię prowadzi, abyś bezpiecznie kroczył drogą, która wydaje ci się beznadziejna, abyś się wydostał z mroków grzechu, w jakim się znajdujesz.

Zatoka Guanabara swoim pięknem i majestatem otaczających ją gór, z bezkresem oceanu, stanowi jakby wielkie tło wspaniałego obrazu, w którego centrum znajduje się Chrystus Zbawiciel. Na tle tej cudownej panoramy, która wyśpiewuje pochwałę cudu stworzenia, postać naszego Pana z rozpostartymi ramionami jawi się jako gotowa do przyjęcia i wybaczenia wszystkim: Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię. (Mt 11,28)

A jednak w naszym zlaicyzowanym i materialistycznym społeczeństwie są tacy, którzy mając przed sobą ten majestatyczny widok mówią, że są ateistami lub agnostykami. Upor­czywie twierdzą, że Bóg nie istnieje albo że nie możemy udowodnić Jego istnienia. Patrzą i nie widzą! Do nich mają zastosowanie słowa św. Pawła skierowane do pogan: Albowiem od stworzenia świata niewidzialne Jego przymioty – wiekuista Jego potęga oraz bóstwo – stają się widzialne dla umysłu przez Jego dzieła, tak że nie mogą się wymówić od winy. (Rz 1,20) Mimo to, również na nich Zbawiciel kieruje swoje miłosierne spojrzenie, aby się nawrócili.

Te niesamowite zdjęcia zawierają w sobie również coś z apokaliptycznej wizji końca świata i powtórnego przyjścia Chrystusa w chwale trąb i piorunów, w otoczeniu niekończącego się orszaku anielskiego, jako Sędziego Sprawiedliwego. Wówczas to będzie On sądził żywych i umarłych według ich uczynków, nagradzając dobrych i karząc złych na całą wieczność…

Leonard Przybysz

 
  
 

MATKA - kwintesencja miłości, czułości, dobroci i miłosierdzia
Słowo "rodzina" wskazuje na wielość osób. Ale jest takie szczególne "rodzinne" słowo, które ma specjalne znaczenie, które określa tylko jedną osobę - wyjątkową osobę. Tym słowem jest "matka". Matka jest kwintesencją rodziny, dlate
Św. Jan Chryzostom - dostojeństwo i równowaga
Wizerunek przedstawiony obok, to słynna mozaika w stylu bizantyjskim, umieszczona w kaplicy palatyńskiej Pałacu Normanów w Palermo na Sycylii. Przedstawia św. Jana Chryzostoma, jednego z największych kaznodziejów Wschodu. Jego homilie były tak elokwentne i&n
Majestat Corpus Christi
Jakież wrażenie robi ta olbrzymia – trzymetrowa, bogato zdobiona, przepiękna gotycka monstrancja z XVI wieku, niesiona podczas procesji z Najświętszym Sakramentem w hiszpańskim Toledo. Do jej wykonania zużyto 183 kg srebra, 20 kg złota i setki szlachetnych kamieni. To wspaniały owoc hiszp
Zakładnicy współczesnej mody
Oto trzy ilustracje przedstawiające modę w trzech różnych epokach. Pierwsza z roku ok. 1880, druga – z 1965, na której widzimy już znaczną różnicę. Patrząc na ilustracje: drugą, a po niej trzecią, prezentujące współczesną modę, nikt nie może zaprzec
Katedra w Orvieto feeria kolorów na gotyckiej fasadzie
Widzimy oto feerię kolorów pokrywających fasadę, która jest w całości gotycka! Chodzi o fasadę słynnej katedry w Orvieto, we Włoszech. Rozeta - jedyna na fasadzie - jest wpisana w kwadrat, który z pewnością nie jest czysto gotycki. Jest w nim
Triumf św. Tomasza z Akwinu
Przedstawiony tutaj obraz Triumf św. Tomasza z Akwinu, autorstwa włoskiego malarza Benozzo Gozzolli, jest podzielony na trzy części. W jego górnej części widnieje Chrystus Pan, a pod nim napis po łacinie: Dobrze pisałeś o mnie, Tomaszu. Zgodnie z Tradycją,
Człowiek i piękno
Jak katolik powinien patrzeć na piękno przyrody i na dzieła sztuki? To bardzo ciekawe pytanie, które czytelnik „Przymierza z Maryją” mógłby postawić patrząc na zamieszczane często w tym dziale ilustracje. Według św. Bonawentury, człowiek powinien posługiwa
 
Copyright © by STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ IM. KS. PIOTRA SKARGI
 
...